boodschappen doen

Consumenten verwachten meer transparantie over levensmiddelen

Nog nooit eerder waren er zoveel keuzes bij het boodschappen doen. De beslissing lijkt eenvoudig wanneer er een vergelijkbaar voedingsproduct is, ook nog goedkoper is. Het draait allemaal om de prijs, toch? Voor de meeste mensen is dat niet echt relevant. Ze willen weten wat er echt in zit, een ingrediëntenlijst is niet meer voldoende. Uit een recent representatief Bitkom-onderzoek blijkt dat consumenten de volgende informatie op de verpakking belangrijker vinden bij het kopen van voedsel:

  • Dierenwelzijn en duurzaamheid (87%)
  • Transparantie in ingrediënten en traceerbaarheid (75%)
  • Land of regio van herkomst (71%)
  • Certificatiemerken en labels (51%)
  • Lage prijs (36%)

Voedseletikettering levert vertrouwen op

Volgens de studie is 84% van de consumenten bereid om meer geld te betalen voor een voedselproduct van hoge kwaliteit. In ruil daarvoor verwachten ze gedetailleerde informatie over de ingrediënten en hoe het is geproduceerd.

Verplichte etikettering van levensmiddelen

Verplichte etikettering voldoet slechts gedeeltelijk aan de vraag van de consument om transparantie. Volgens EU-verordening 1169/2011 moet elke voedselverpakking de volgende informatie bevatten:

  • de benaming van het levensmiddel;
  • de lijst van ingrediënten en allergenen;
  • de hoeveelheid van bepaalde ingrediënten;
  • de nettohoeveelheid van het levensmiddel;
  • de datum van minimale houdbaarheid of de uiterste consumptiedatum;
  • de naam en het adres van het levensmiddelenbedrijf;
  • het land van oorsprong of de plaats van herkomst;
  • een voedingswaardevermelding.

Vrijwillige voedseletikettering

Fabrikanten hebben ook veel vrijwillige labelopties om hun producten op de markt te brengen en merkloyaliteit op te bouwen. Een Nutri-Score-label helpt consumenten bijvoorbeeld om de voedingskwaliteit van voedingsmiddelen of dranken met slechts één blik te beoordelen. Het wordt al in verschillende Europese landen toegepast. Andere bedrijven zijn begonnen met het markeren van hun eigen koolstofvoetafdruk op hun producten: de Zweedse fabrikant van haverdranken Oatly heeft CO2e-etikettering geïntroduceerd om meer bekendheid te geven aan de impact van de voedingsindustrie op het klimaat.

Bovendien controleren veel consumenten op de alom algemeen bekende labels en certificeringsmerken zoals deze op voedingsproducten zijn aagemerkt. Dit zijn:

  • Biologisch label;
  • EKO-keurmerk;
  • Rainforest Alliance keurmerk;
  • MSC keurmerk voor duurzame visserij;
  • Max Havelaar / Fairtrade keurmerk voor eerlijke handel;
  • UTZ Certified keurmerk;
  • Demeter keurmerk;
  • ECOCERT certification.

Barcodes en digitale technologieën

een qr-code scannen met een smartphoneDe verpakking is vaak eenvoudigweg te klein om extra productinformatie te bevatten. Met ca. 300 miljoen smartphonegebruikers, alleen al in Europa, zijn interactieve oplossingen erg populair geworden. QR-codes geven consumenten toegang tot verdere digitale inhoud en toepassingen met hun smartphonecamera. Dit houd in, van het volgen van vers fruit en groenten tot aan de teler, tot het krijgen van een live webcambeeld in de boerderij die scharreleieren verkoopt.

Maak klanten en productiemanagers even blij

boekjesetiketten voor voedingsproducten

Bij een uitstekende voedseletikettering is er niet alleen een sprake van wat er op de verpakking staat. Fabrikanten moeten ook overwegen hoe ze productinformatie efficiënt en betrouwbaar kunnen toepassen.

Etiketten zijn een geweldige manier om extra en variabele gegevens en barcodes aan verpakkingen toe te voegen zonder het verpakkingsontwerp te hoeven aan te passen. Bookletlabels , bijvoorbeeld, zijn  uiterst praktische hulpmiddellen. Alle soorten labels kunnen automatisch worden afgedrukt en aangebracht met de volledig aanpasbare en gemakkelijk te integreren  etiketteermachines van Weber Marking Systems. Er zijn eigenlijk hele goede redenen, waarom het afdrukken van labels in eigen beheer loont voor veel bedrijven.

food-grade inkjetmarkering op chocoladereep

Als het gaat om variabele trackingcodes of serienummers, zijn industriële inkjetprinters een perfecte oplossing voor toepassingen die een hoge snelheid, een non-stop productie en kostenefficiency vereisen.

Met meer dan 50 jaar ervaring is Weber Marking Systems een van Europa’s toonaangevende specialisten op het gebied van etikettering en markering. Wij bieden hoge kwaliteit, Made in Germany, onze dienstverlening omvat verbruiksgoederen, onderhoud en ondersteuning. Onze experts weten wat belangrijk is als het gaat om de markering van verpakkingen langs de hele productielijn. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, wij geven u, geheel vrijblijvend advies!

Neem contact op voor meer informatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.