Industriële automatisering in de e-commerce: handig of noodzakelijk?

Een interview met Herman Bliek, productidentificatie specialist bij Weber Labeling & Coding. Tegenwoordig is e-commerce voor veel bedrijven het belangrijkste verkoopkanaal. De online vraag wordt steeds groter en tegelijkertijd ook de verwachtingen zoals snelheid en gemak.

Herman Bliek WeberEen traditionele handmatige magazijnoperatie voldoet niet meer aan deze veeleisende marktvraag en vraagt om innovatie in productie en logistiek. Waarbij de focus ligt op het maximaliseren van de efficiëntie en flexibiliteit.

Herman Bliek vertelt ons meer over e-commerce trends, welke struggles deze bedrijven ervaren en hoe een geautomatiseerd logistiekproces bij deze struggles kan helpen.

 

Trends binnen e-commerce: groei, gemak en snelheid

Welke trends zie je binnen de e-commerce met betrekking tot het koopgedrag van consumenten?

e-commerce logistiek

“Binnen de e-commerce zijn er een aantal trends zichtbaar. Ten eerste de enorme groei. Consumenten bestellen steeds meer en vaker online. Je zou kunnen zeggen dat consumenten hun huiskamer zien als het moderne pashokje. Wanneer men twijfelt over de kleur of maat dan worden alle mogelijke opties besteld en de producten die men niet wil teruggestuurd. Dit is natuurlijk gemakkelijk voor de consument, maar heeft een enorme impact op het (retour)proces van e-commercebedrijven. Het vraagt ontzettend veel tijd en inspanning om dat goed te organiseren in hun productie én logistiek.

Naast de groter vraag van consumenten vraagt diezelfde consument een duurzamer proces met certificering. Waar men alleen niet bij stil staat, is dat de consument zelf zorgt voor meer vervoersproblemen rondom online bestellingen. Wanneer er meer kleren besteld worden, moet er meer geproduceerd worden, waardoor er meer logistiek nodig is om de kleren in het magazijn te krijgen, maar ook moeten er meer orders gepikt worden, weer meer pakketjes bezorgd worden door de postbezorger en heel veel pakketjes retour ontvangen worden. Daardoor blijft duurzaamheid in de e-commerce een uitdaging voor iedereen.”

 

Consumenten bestellen dus steeds vaker en meer online, hoe kunnen jullie snel en effectief bijdragen aan deze groei?

E-commerce“Weber zorgt voor effectieve productidentificatie zodat producten moeiteloos hun reis volgen van A naar B. We kijken juist naar de hele reis die een product aflegt en zorgen ervoor dat producten met de juiste info op het juiste moment in de gewenste handen zijn. Daarmee helpen we mensen én bedrijven.”

Als strategisch partner leveren we een totaaloplossing voor productidentificatie bestaande uit machines, labels, software en service, zodat tijdens de piekmomenten onze klanten zelf in staat zijn om op te schalen wanneer het nodig is. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat bedrijven snel en betrouwbaar zijn in hun leveringen en dat zij lagere kosten hebben en tijd besparen.”

 

Wat is volgens jou nodig voor een gestroomlijnd order- en verzendproces?

“Een goed order- en verzendproces gaat veel dieper dan men denkt. Het bestaat uit een hele keten. Van de grondstoffen tot aan de pakketbezorger, alles moet perfect met elkaar samenwerken.” Is er iets niet op voorraad, dan heeft dit effect op het hele proces. Een goed order- en verzendproces gaat daarom over samenwerking tussen machines, mensen en het functioneren daarvan. Het ideale systeem is schaalbaar, zodat je snel kunt opschalen indien de vraag plotseling toeneemt, denk aan Black Friday of de decemberperiode.”

 

Struggles e-commerce

Wat is de dagelijkse struggle van E-commerce bedrijven als het gaat om logistiek, etikettering en identificatie?

“Het is lastig om hier een duidelijk antwoord op te geven, omdat de problemen van e-commerce bedrijven met betrekking tot logistiek ver uiteen lopen. Waar het wel altijd op neer komt is dat het een hele uitdaging is om alles binnen de keten draaiende te houden en op tijd bij de klant te krijgen. Er is sprake van een domino-effect. De kleinste foutjes kunnen al verstorend zijn voor het logistieke proces.”

Stel je voor, je koopt een nieuwe rode prullenbak bij een webshop die je morgen in huis krijgt.

    1. logistiek proces e-commerceDan heeft de webshop voorraad nodig
    2. In het magazijn moet men weten dat die jij een rode prullenbak hebt besteld
    3. Jouw prullenbak moet uit het schap worden gehaald en naar de verzendstraat worden gebracht
    4. De verzendstraat moet weten waar je woont om het juiste verzendlabel op de doos aan te brengen
    5. En de bezorger moet op tijd bij jou aan de deur staan

Als iets daartussen niet goed loopt, dan loopt het proces vast. Dan komt de webshop haar belofte niet na met alle gevolgen van dien.

Hoe kan automatisering deze struggles oplossen?

“Machines en software zijn minder storingsgevoelig dan personeel. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, zijn personele problemen en is verzuim. Machines werken met data, zorgen voor minder fouten en zijn niet ziek. Daardoor krijg je een betrouwbaarder en sneller proces.

Bovendien kan je met machines makkelijker opschalen, wat noodzakelijk is bij een plotseling verhoogde vraag. Met personeel is dit lastiger. Ook gaan machines erg lang mee en is het dus een duurzame investering. Wanneer je werknemers in dienst hebt, heb je te maken met personeelskosten en personele problemen, wat op de lange termijn dus duurder is dan het aanschaffen van een machine. Nog een bijkomend voordeel is dat machines sneller én preciezer werken.”

 

Voor wie is automatisering interessant

Kan elk e-commerce bedrijf aan de slag met jullie werkzaamheden?

e-commerce logistiek manueel

“Zeker! Een systeem kost gemiddeld een kwart van wat een werknemer kost. Het bedrijf heeft de investering (ROI) dus snel terugverdiend. Of je nou een grote of kleine organisatie bent, er zitten veel voordelen aan.

Je hoef namelijk niet direct over te stappen naar volledig automatisering. Je kunt ook kiezen voor tussenoplossing, zoals semiautomatisch met toekomstperspectief. We gidsen bedrijven naar de juiste oplossing voor productidentificatie, zodat ze toekomstbestendig zijn.”

 

Denk je dat je met Industriële automatisering het personeelstekort kan stoppen?

“Ja en nee. Enerzijds heb je door het gebruik van machines en processen te automatiseren minder mensen nodig, anderzijds moeten mensen de machines bedienen. Ik zou dus eerder zeggen dat je personeel beter en slimmer kan inzetten. Labels handmatig aanbrengen is in principe heel eentonig werk. Door dit proces te automatiseren kun je personeel waardevoller inzetten.”

 

Hebben jullie voorbeelden van hoe jullie e-commerce partijen hebben geholpen met hun automatisering en wat zijn de gevolgen geweest hiervan?

LPN_label_orderJa bij e-commerce bedrijven die iedereen kent of juist niet. Onze machines staan bij de aller grootste tot de allerkleinste e-commerce bedrijven dagelijks onze pakketjes te etiketteren met een verzendlabel. Van semiautomatisch tot volledig geautomatiseerd.

Hierdoor zijn e-commerce bedrijven in staat om grotere volumes te draaien met minder mensen, hebben ze hun groei ambities gerealiseerd en kunnen ze op en afschakelen wanneer het nodig is.

Bekijk bijvoorbeeld het filmpje van Tegelgroothandel Julius van der Werf of Kleertjes.com.

 

Toekomst automatisering binnen e-commerce

In hoeverre denk je dat industriële automatisering gebruikt gaat worden in de toekomst van E-commerce?

“Ik denk dat automatisering steeds belangrijker is en wordt. Het is aan ons om de uitdaging van e-commerce te blijven voorzien met nieuwe technieken. Hiervoor hebben we bij Weber een Research & Development afdeling. Deze afdeling kijkt naar alle trends binnen bijvoorbeeld de e-commerce logistiek, luistert naar wat de markt van morgen vraagt en komt met innovatieve oplossingen.”

 

Hoe ziet het order- en verzendproces van e-commerce partijen er over 10 jaar uit?

“Ik denk dat e-commerce partijen steeds meer met elektronische labels gaan werken. Dat zijn labels met een chip. Hierdoor wordt het veel makkelijker om producten te identificeren en worden processen efficiënter. Over 10 jaar zullen er steeds meer elektronische toepassingen zijn, die het organiseren van goederentransport makkelijker maakt. Zo denk ik dat het RFID principe standaard zal zijn.”

RFID staat voor ‘radio-frequency identification’. Het is een techniek waarmee data opgeslagen worden op een minuscule chip (een RFID-tag of -label). Via radiogolven leest een elektromagnetische lezer de gegevens op de chip af. Doordat de RFID-tag zo klein is, kan deze zonder problemen verwerkt worden in allerlei objecten. Dit zou betekenen dat het order- en verzendproces dus nog sneller gaat.

“Uiteindelijk wordt steeds meer geautomatiseerd. Daar ontkom je niet aan en dat is een goede ontwikkeling voor de snelheid en efficiëntie van de supply chain. Daarbij verhelpt het ook de krapte op de arbeidsmarkt. We zien steeds meer Automatic Guided Vehicle (AGV). Volledig onbemande en geautomatiseerde transportvoertuigen in het magazijn. Daarin helpt een digitaal RFID label.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

“Er zijn veel trends binnen de e-commerce branche, die vragen om innovatie in het logistieke proces. Zo is de huiskamer van de consument het nieuwe pashokje, hechten consumenten steeds meer waarde aan een duurzaam order- en verzendproces, stijgt de online vraag naar producten in rap tempo en heeft de consument hoge verwachtingen omtrent leveringen.

Middels industriële automatiserings- en digitaliseringsstrategieën kunnen e-commerce bedrijven de trends bijbenen en weten zij zich staande te houden in een competitieve markt. Daarbij is productidentificatie de sleutel voor automatisering van productie, kwaliteitscontrole en transport. En daar zijn wij nou net goed in!”

Wil je meer weten over hoe identificatie van Weber Labeling & Coding je kan helpen bij het optimaliseren van productie en logistieke processen? Wij denken graag met je mee!

CONTACT WEBER