food labels etiketteren

Food Labels etiketteren voor consumentenvertrouwen of sales?

Consumenten willen alles weten over producten, ze kiezen op basis van uitstraling en smachten naar informatie. Elke voedselproducent moet daar in mee. Daarom zijn food labels niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Bij Weber vinden we het ook belangrijk en passen wij onze producten aan de standaarden om voedselveiligheid te garanderen voor iedereen.

Hier vind je in een notendop wet & regelgeving over food labeling, de invloed van labels, voedselveiligheid en slimme efficiënte label- en codeeroplossingen om de perfecte voedselveilige etiketten te creëren. En uiteindelijk antwoord op de vraag: etiketteren voor consumentenvertrouwen of sales?

Wat moet er op een food label volgens de EU?

etiketteren voor consumenten vertrouwenVolgens Europese Verordening 1169/2011 moet op al het voorverpakte voedsel moet minimaal het volgende staan:

    • Naam product + Land van herkomst
    • Ingrediëntenlijst + Allergenen + E-nummers
    • Producent gegevens + Productiecode (LOT of Batch code)
    • Netto hoeveelheid
    • Houdbaarheidsdatum
    • Voedingswaarde
    • Bijzondere bewaarvoorschriften

De invloed van food labels

wijn labeling1. Emotioneel labelen – Perfecte Label

Wanneer heb jij voor het laatst een keuze gemaakt op basis van een food label? Toen je zongedroogde tomaten kocht uit een potje? Toen je een nieuwe fles shampoo wilde proberen? Of toch toen je een fles wijn uitzocht? Dit is nu precies dé emotionele keus.

De wereld heeft behoefte aan doeltreffende productidentificatie, zowel emotioneel als functioneel. In dit voorbeeld is men snel afgeleid door kleur en een pakkende tekst op een product dat uit een schap springt.

2. Functioneel labelen – Wit & Simpel Label

food labels aardbeiEr is ook nog een andere kant, namelijk functionele productidentificatie. Is het je opgevallen dat het etiket op de onderkant van een bakje kipfilet of brood gewoon simpel wit is met zwarte print? Dat komt, omdat dat etiket functionele informatie bevat op basis van wet en regelgeving. Er wordt informatie over het product gegeven, zodat consumenten én bedrijven altijd kunnen herleiden waar producten vandaan komen, zodat er bij incidenten de voedselveiligheid kan blijven gegarandeerd. Of te wel traceability!

3. Voedselveiligheid labels op verpakkingen

Naast dat er emotioneel en functioneel gelabeld wordt, is het ook van belang dat de food labels die gebruikt worden ook veilig en schoon zijn geproduceerd, zodat consument veilige producten kunnen kopen.

brc_certificaat

Betreft het etiketteren en coderen in de food branche dan is BRCGS dé normaalste zaak van de wereld. BRCGS staat voor Britisch Retail Consortium Global Standards.

Het doel van BRCGS is het beschermen van de consument. De certificering staat voor productveiligheid, integriteit, legaliteit en kwaliteit en wordt gewaarborgd door audits in de productie-, verwerkings- en verpakkingsindustrie.

Weber’s  BRCGS | Packaging and Packaging Materials

Voor de foodbranche produceren wij food labels en machines die food labels, tht, lot nummers, batchcodes en ingrediënt labels aanbrengt op producten en verpakkingen. Om voedselveiligheid te garanderen zijn we BRCGS | Packaging and Packaging Materials gecertificeerd.

weber_brcgs_certificering

Dat betekent dat wij producten leveren waarvan de kwaliteit is gewaarborgd, dat onze producten voldoen aan de wettelijke vereisten en dat ze authentiek zijn. Wil je meer weten over BRCGS, bekijk het hier.

Slimme en efficiënte food labeling oplossingen

Hoe gek het ook klinkt, vandaag de dag wordt er meer met de hand geëtiketteerd dan je denkt. Het gebeurt elke week wel dat wij bij bedrijven komen waar met de hand food labels worden aangebracht. En dan hebben we het niet over een paar food labels, maar waar 2-3 man personeel de hele dag labels aan het plakken zijn. Vaak omdat men denkt dat het voordelig is, maar ook omdat food bedrijven niet de eindeloze mogelijkheden kennen in de wereld van etiketteren en coderen.

Food labels etiketteermachine

food labels wafelOm het een beetje overzichtelijk te maken verdelen we de food labels in emotioneel oftewel branding en in functioneel oftewel ingrediëntenlijst.

Er zijn oplossingen waarbij je geautomatiseerd pre-printed (branding & ingrediëntenlijst) labels kan aanbrengen met snelheden variërend 0 tot 2000 labels per minuut. 

Automatische Etiketteermachine Weber

Ook zijn er pre-printed etiketteermachines die labels aanbrengen en op het allerlaatste moment nog variabele data kunnen toevoegen. Denk aan een houdbaarheidsdatum of batchnummer.

Het werkt als volgt. Op de etikettenrol zitten full colour etiketten voor de branding en wanneer er afgifte plaatsvindt vindt het etiket print een printkop de variabele gegevens.

Zo behoud je een compacte etiketteermachine en wanneer je een cartridge vervangt, is er meteen een nieuwe printkop waardoor er nagenoeg geen onderhoud en downtime is. Echt handig!

Food labels print en etiketteermachine in één

Het gebeurt ook dat er food labels zijn met alleen het logo voor de branding en dat zeg twee-derde van het label nog geprint moet worden. Dat lukt niet met een kleine printkop zoals hier boven. Dan kan je beter kiezen voor een Label Print & Apply machine.

Dat is een machine waarbij grote hoeveelheid tekst geprint kan worden door een print engine en het etiket aangebracht kan worden middels verschillende applicatoren. Om de mogelijkheden te illustreren hebben we hier twee keer dezelfde machine met een andere applicator.

food labels paprika

food labels tomaat

 

 

 

 

 

Bij de paprika’s wordt gebruik gemaakt van een blow box. Daarin wordt het etiket vastgehouden tot dat het systeem een signaal krijgt dat het folie met paprika op de juiste plek staat en wanneer dat het geval is, wordt het etiket met hoge snelheid geblazen en hecht het meteen op het product.

Bij de tomaten wordt het etiket aangezogen door een tamped en tot een bepaalde hoogte gebracht boven het folie en dan middels perslucht afgeblazen bij het bereiken van de juiste hoogte boven het product.

Tim de Vries WeberWaarom kies je voor de ene applicator en de andere hangt af van de afstand tussen het etiket en het folie in dit geval. De hoogte en vorm van het product bepalen waarom de ene applicator geschikt is en de andere niet.

Dit is een Weber LA4050E een label print & apply machine waar 1800 verschillende varianten van mogelijk zijn, dus voor elke toepassing een specifieke oplossing.

Wil je hier meer van weten dan kan je terecht bij Tim de Vries. Hij is specialist etiketteren en coderen en kan je alles vertellen over de mogelijkheden betreft het aanbrengen van food labels. Ook in combinatie met wegen. Daarnaast weet hij als geen ander hoe je manueel etiketteren kan omzetten in een geautomatiseerd proces en daarvoor een Return On Investment uitrekenen.

Etiketteren voor consumentenvertrouwen of sales?

Tot slot geven we nog antwoord op de vraag. Waarom we etiketteren is en blijft ten alle tijden voor branding, een must en voor voedselveiligheid. De vraag is: doen we het voor sales of consumentenvertrouwen? Elke voedsel producent en verwerker vertelt niet de waarheid als het alleen consumentenvertrouwen zegt. En elk bedrijf is ook niet eerlijk als het alleen sales zou zeggen. Simpel weg omdat de een de ander kracht bijzet of uitsluit.

full colour labelingWij hebben cases gehad waarbij het product fantastisch is, de doos wit met een zwart-wit etiket voor de  ingrediëntenlijst en niet genoeg verkocht. Waarom? Omdat het niet aantrekkelijk genoeg is voor mensen. Toen we er een kleuretiket op aangebracht hebben met een plaatje van wat in de doos zit, wist men wel het product te vinden. Dit toont aan dat elke aankoop ook een emotionele aankoop is.

Aan de andere kant verkoop je een product met het perfecte etiket altijd wel, omdat niet iedereen kijkt naar de voedingswaarde. Alleen als er niet op staat wat er precies inzit dan bereik je nooit de doelgroep die precies wil weten wat ze eten, waar het is geproduceerd en wat de voedingswaarde is. Nu kan dat ook niet, omdat we moeten voldoen aan wet en regelgeving waarbij het verplicht is om die informatie op het product zetten, maar denk je eens in hoe groot zo’n doelgroep is.

Dus de conclusie is dat je het vertrouwen van consumenten nodig hebt om je product te verkopen én dat je product goed moet smoelen om je gewenste sales te halen.

Nieuwsgierig naar meer etiketteren en coderen in de foodbranche? Bekijk een van de onderstaande artikelen of volg ons op LinkedIn.

certifcering_brcgs

Volg ons op LI