upm staking is voorbij

UPM Staking is voorbij

Vrijdag 22 april kwam het goede nieuws voor de labelindustrie. De UPM staking is voorbij en iedereen gaat weer aan het werk. UPM Raflatac heeft een akkoord bereikt met haar werknemers voor de komende 4 jaar. Dat betekent dat Europa’s grootste etikettenmateriaalproducent weer volledig gaat produceren en de voorraden weer aangevuld gaan worden. En dus ook bij ons!

 

Zijn de label leveringsproblemen dan nu voorbij?

Nee, helaas nog niet. De productie heeft sinds 1 januari 2022 stil gelegen en dat heeft zijn uitwerking op de markt. Inmiddels is er zoveel achterstand qua etikettenmateriaal dat men verwacht dat de labelindustrie tot 6 maanden nodig heeft om weer up en running te zijn.

Om je een beeld te geven, in Europa wordt er jaarlijks 8 miljard vierkante meter aan zelfklevend etiketmateriaal gebruikt. Dat zijn ongeveer 240 miljard etiketten die worden gebruikt in levensmiddelen en dranken, gezondheid en persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, huishoudelijke en industriële chemicaliën, vervoer en logistiek, detailhandel, elektronica, auto-onderdelen, enz.

Eigenlijk wordt een etiket overal voor gebruikt

  • Decoratie (branding en consumenteninformatie)
  • Variabele informatie (artikelnummers, streepjescode, houdbaarheidsdata, prijzen)
  • Uitvoerder van functies (sluitzegels, temperatuurindicator, tamper proof)

Bedenk je dat alles wat je koopt of thuis geleverd krijgt dat niet kan zonder etiket. Dan is het ook wel te begrijpen dat wanneer Europa’s grootste etikettenmateriaal leverancier 4 maanden zo goed als stil ligt dat dat niet nu meteen is opgelost en dat daar wel de nodige tijd overheen gaat. Gelukkig maar dat de UPM staking voorbij is, want anders werd de label nood alleen maar hoger!

 

We helpen je graag

Onze collega’s op de binnendienst staan voor je klaar om oplossingen te zoeken en te creëren waar het nodig is totdat de leveringsproblemen in de labelindustrie zijn opgelost.

Gebruik tot die tijd onze tips om je labelvoorraad op peil te houden.

1. Check regelmatig je labelvoorraad
2. Neem op tijd contact op met Weber
3. Bepaal samen met je contactpersoon de ideale seriegrootte
4. Bestel op tijd nieuwe labels

CONTACT WEBER